Kodeks dobrego czytelnika
1. Wzbudza w sobie zainteresowanie czytanym tekstem.
2. Zapoznaje się z całym tekstem za pomocą kartkowania (orientacja w tematyce, budowie czy poziomie książki).
3. Czyta szybko:
- nie wypowiada czytanych słów półgłosem, szeptem lub w myśli
- skupia wzrok na środku strony
- patrzy na górną część wyrazów
- nie wraca wzrokiem do przeczytanych słów
- obejmuje wzrokiem duże partie tekstu
- stara się zrozumieć informacje zawarte w tekście
4. Ma w trakcie lektury własne myśli, skojarzenia, pytania.
5. Nie zawsze zgadza się z autorem.
6. Umie przedstawić treść świeżo przeczytanego rozdziału z książki.
7. Szybko znajduje w książce potrzebną informacje.
8. Korzysta z aparatu naukowego książki (tytulatura, wstęp, przedmowa, posłowie, spis treści, spis ilustracji, wyraz skrótów, słowniczek, bibliografia, przypisy, żywa pagina, komentarze, indeks - osobowy, rzeczowy).
- Prowadzi notatki z lektur.
- Przestrzega zasad higieny czytania:
- dobre oświetlenie miejsca pracy z tekstem (przy sztucznym świetle dodatkowa mała lampa, światło z przodu, boczne, natężenie oświetlenia nie za słabe i nie za mocne, bez odblasku)
- odległość czytanego tekstu od oczu - 30 - 40 cm, pożądanie pochyłe położenie książki,
- wygodna pozycja siedząca,
- przewietrzone pomieszczenie,
- cisza,
- podczas lektury małe przerwy na:
- głębokie oddychanie;
- słuchanie muzyki łagodnej (np. barokowej);
- wpatrywanie się w płomień świecy;
- rysowanie dużej ósemki;
- marsz w miejscu;
- obroty szyi;
- ćwiczenia ruchowe i rozluźniające (rozciągnij mięśnie jak kot, ramiona do góry, nabierz powietrza do płuc, rozciągnij mięśnie, ziewnij, poruszaj wszystkimi mięśniami, rozkrok, ręce luźno zwisają, potrząśnie rękoma, całym tułowiem - pies po wyjściu z wody , otrząśnij obie stopy, strojenie min - wykrzyw twarz - odpręż się, żabia mina - rozluźnij się, nabierz powietrza w policzki - uderz w nie, zakryj twarz rękami, uspokój się).